Kako ukloniti svoje lične podatke iz Google pretrage?

Aleksandra Popović

(Preuzmite kontrolu nad rezultatima koji se tiču vas)

Da li ste ikada proveravali svoje ime na Google pretrazi? Zamislite da vas samo jedan klik deli od saznanja detalja iz života gotovo svakog pojedinca – vašoj adresi, broju telefona ili čak svakodnevnim navikama. Zvuči zastrašujuće, zar ne? Ipak, u digitalnom svetu, to je realnost za većinu ljudi.

Da li ste se ikada zapitali koliko informacija o vama “pluta” internetom i koliko su lako dostupne svima, pa i onima sa lošim namerama? Upravljanje sopstvenim digitalnim identitetom nije samo pitanje privatnosti, već i bezbednosti. Bilo da ste zabrinuti zbog privatnosti, bezbednosti ili jednostavno želite da upravljate svojim prisustvom na mreži, znanje o tome kako smanjiti svoju vidljivost u pretraživačima može biti dragocena veština.

Da li ste ikada “guglali” svoje ime?

Ako niste, vreme je da probate. Otvorite pretraživač u anonimnom režimu, unesite svoje ime pod navodnicima (I bez prijavljivanja na svoj Google nalog) i pogledajte šta će se pojaviti. Šta vidite? Profil na društvenim mrežama? Možda vaš blog ili veb sajt vaše kompanije?

Sada precizirajte pretragu sa dodatnim parametrom, kao što je vaša ulica ili često posećena veb stranica. Primetićete kako rezultati postaju sve precizniji. To je snaga modernih pretraživača: mogu da prikupe neverovatno detaljnu sliku o vama, čak i ako vi toga niste svesni.

Sada zamislite sledeće: slabe postavke privatnosti na društvenim mrežama, blog koji otkriva previše ili vaša email adresa koja se javno prikazuje na poslovnom sajtu. Sve ovo zajedno omogućava lako kreiranje “digitalnog portreta” – slike koja uključuje vaše interese, navike i povezane ljude.

Iako vam možda ovo deluje bezazleno, lako dostupne informacije mogu postati alat u pogrešnim rukama. Hajde da istražimo kako da prepoznate i ograničite ovaj rizik.

Socijalni inženjering: Kada ljudska greška postane zloupotrebljena

Prema izveštaju Verizona o povredama podataka za 2024. godinu, čak 68% svih incidenata rezultat je ljudske greške. Među njima, značajan procenat dolazi iz vešto osmišljenih taktika socijalnog inženjeringa. Phishing, pretexting, e-mail prevare i iznude – sve ove metode ciljaju na jednu stvar: vašu pažnju i poverenje.

Pretexting je vrsta napada socijalnog inženjeringa u kojoj napadač stvara pretekst (priču) i to vrlo uverljivu.

To je osnova pretext-ovanja, gde se iza na izgled neškodljive poruke krije namera krađe novca ili podataka. Sve počinje informacijama koje su lako dostupne na internetu, a završava se ozbiljnim posledicama.

Jedan od najopasnijih primera je tzv. “CEO prevara”. Prevaranti se predstavljaju kao izvršni direktor kompanije i koriste lažne hitne zahteve kako bi obmanuli zaposlene, naročito u finansijama, da prenesu sredstva ili otkriju poverljive informacije.

Zaključak: Nikada ne potcenjujte moć socijalnog inženjeringa. Svaka informacija koju nesvesno otkrijemo može postati deo slagalice u rukama prevaranata. Zato je važno kako prepoznati ove šeme i zaštiti se.

Upravljanje vašim digitalnim identitetom: Google u vašoj službi

Analizirajte sve podatke koje ste pronašli tokom prethodnog vežbanja i sagledajte ih u kontekstu prevara o kojima smo pričali. Srećom, Google je prepoznao ovu zabrinutost i omogućio korisnicima alate za kontrolu ličnih podataka u rezultatima pretrage. Jedan od tih alata “rezultati o vama”, pruža jednostavan način za praćenje vaših informacija na mreži. Ovaj alat omogućava brzo identifikovanje i upravljanje vašim podacima.

Kako aktivirati “Rezultate o vama” na Google-u?

Da biste koristili ovu funkciju, potrebno je da imate Google nalog. Evo jednostavnih koraka za pristup putem pretraživača:

  1. Prijavite se na svoj Google nalog i kliknite na svog avatara.
  2. Izaberite “Upravljajte svojim Google nalogom” i idite na karticu “Podaci i privatnost!
  3. U sekciji istorije kliknite na  moje aktivnosti i zatim na “Druge aktivnosti!
  4. Skrolujte dok ne pronađete opciju “Rezultati o vama” i kliknite na “Upravljajte rezultatima o vama”

Imajte na umu da rezultati o vama nisu dostupni u svim regionima/državama, ali se sve više njih dodaje. Svakako, ukoliko nisu dostupni kod vas po tom modelu, dostupni su u odvojenim sekcijama.

Podnošenje zahteva za uklanjanje pretrage

Ukoliko pronađete svoje lične podatke, poput e-mail adrese, kućne adrese, lozinki ili drugih privatnih informacija u rezultatima pretrage, možete podneti zahtev Google-u za njihovo uklanjanje. Proces je jednostavan i prilagođen korisnicima.

Sve što je potrebno jeste da započnete popunjavanje obrasca za uklanjanje, koji je lako dostupan na zvaničnoj stranici Google-a. Ukoliko vaš zahtev zahteva dodatno pojašnjenje ili Google nije u mogućnosti odmah da precizno identifikuje problem, dobićete obaveštenje putem e-maila sa uputstvom za pružanje dodatnih informacija.

Ali ne zaboravite.. Vaš digitalni identitet nikada neće biti potpuno nevidljiv

Važno je razumeti da uklanjanje vaših informacija iz rezultata pretrage ne znači njihovo potpuno brisanje sa interneta. Pretraživači samo indeksiraju podatke koji su već dostupni iz različitih izvora, što znači da ih mogu ponovo povući ukoliko ti izvori I dalje postoje.

Potpuna anonimnost zahteva ekstremne mere, poput brisanja svih digitalnih tragova i prekida svakog oblika prisustva na mreži. Ali, čak i tada, potpuno oslobađanje od digitalnog identiteta ostaje teško ostvarljiv cilj. Zapamtite, održavanje kontrole nad svojim digitalnim identitetom je kontinuiran proces, ali I ključni korak ka sigurnijem i odgovornijem online prisustvu.

Jer u digitalnom svetu, jedino mesto gde možete potpuno nestati iz pretrage je – offline, na planini, bez signala.. ako i tada neko ne okači vašu sliku na Instagram.

Deo teksta preuzet sa: How to remove your personal information from Google Search results

EXTREMEovanje  - iz iskustva za iskustvo

Budite u toku

Dobro došli na EXTREMEovanje – naš kutak za razmenu znanja, ideja i iskustava. Kroz priče iz prakse, savete i tehnološke uvide, pomažemo vam da bolje razumete kako digitalna rešenja mogu unaprediti vaš posao. Više od 25 godina smo uz klijente – i svaki tekst ovde je nastavak tog puta, pisan iz stvarnog iskustva.

Znam šta ste radili prolog leta!

Iako je leto prošlo, tokom njega Photoshop je dobio puno uzbudljivih unapređenja Photoshop je tokom ovog leta dobio toliko unapređenja, koliko je nekada dobijao za…

Adobe, Tips & Tricks

Extreme gost

23.10.2025.

Adobe Photoshop

Od ideje do dizajna – ekspresno uz Adobe Express

Zašto Adobe sve više integriše Adobe Express u razne druge alate i šta se time dobija? Adobe Express je sve više integrisan u različite opcije…

Adobe, Tips & Tricks

Aleksandra Popović

20.10.2025.

Adobe Express - uvodni ekran

ELASTIC SIEM: Vaš elastičan odgovor na sutrašnje sajber pretnje

Sajber bezbednost je za dobar broj poslovnih ljudi pomalo ono što je zdravstvena ustanova za običnog čoveka. Plaćamo osiguranje, verujemo da smo zdravi, retko tamo…

Bezbednost

Bojan Miljković

13.10.2025.

Reziser 1
Background

Newsletter

Lorem Ipsum

Tellus ultrices leo tristique ultrices tempus. Donec curabitur blandit nunc quis se.

Bilten

Naš Infobilten donosi vam najrelevantnije vesti iz industrije, tržišne trendove i stručne analize. Prijavite se kako biste bili korak ispred u svojoj oblasti i donosili informisane odluke uz najnovije uvide koji stižu svakog meseca.

Infobilten

Budite u toku sa našim Infobiltenom, koji vam donosi najnovije vesti iz IT industrije, uvide i trendove direktno u vaš inbox.

Prijavi se

Sigurnosni Bilten

Zaštitite svoje poslovanje uz naš Sigurnosni bilten, koji vam donosi najnovije informacije o sajber pretnjama i bezbednosnim praksama

Prijavi se

Kreativni Bilten

Prijavite se na naš Kreativni bilten i dobijajte najnovije trendove u dizajnu, savete o softveru i kreativnu inspiraciju.

Prijavi se
357e89c285a2c9a0192341c05c4f8054